torstai 28. kesäkuuta 2012

Kuitti

Tiedättekö, miltä tuntuu herätä aamulla puhelinsoittoon, jossa suuren öljy-yhtiön edustaja ilmaisee epäilevänsä minun olleen siellä, missä olin eilen ollut?

Olimme eilen, 27.6.2012 erään pispalalaisen yhdistyksen reissulla Helsingissä. Paluumatkalla poikkesimme tankkaamaan Nesteen asemalle Janakkalan Linnatuuleen. Joimme kahvit ja teet, minä tarkistin öljyt ja jäähdytinnesteen laina-autosta (musta Golf, Pink Floyd edition) ja siirsin auton tankkausalueelle, ykkösmittarille.

Lykkäsin kolme kahdenkympin seteliä automaattiin ja aloitin tankkauksen. Summa vilisi näytöllä, kunnes yht'äkkiä 59,64 euron kohdalla bensantulo pysähtyi ja pumpun näyttö alkoi vilkuttamaan vuoroin summaa ja litramäärää ja vuoroin tekstiä CLOSED. Tankkaamatta jäi 36 senttiä. Ei se mitään, tuumin. Asetin hanan paikoilleen ja ajattelin ottaa kuitin, että saamme rahamme pois yhdistykseltä. Mutta kuittia ei saanut, automaatin näyttö kelasi jotain tiedostoja, ikäänkuin olisi päivittänyt itseänsä.

Menin kassalle kertomaan tilanteen ja kerroin tarvitsevani kuitin. Kassa oli varsinaisesti kaupan kassa, mutta heidän hommiin kuului tämän tankkauspisteen ylläpito. Vanhempi kassarouva sanoi, että no sitä pitää pyytää Nesteeltä soittamalla ja sen voi saada sähköpostina. Pyysin henkilöä soittamaan Nesteelle ja hän ryhtyi tutkimaan koneelta pumpun tapahtumia.

Tankkaukseni ei ollut kirjautunut ja rouva kysyikin olinko varma mittarista ja määristä yms.. Olin ehdottoman varma. Rouva kutsui paikalle neidin toiselta puolelta asemaa. Neiti soitti Nesteelle, jossa kerrottiin, että tapahtumaa ei näy ja kuittia ei voida kirjoittaa. Asiaa luvattiin tutkia ja minulle soitettaisiin tuota pikaa. Moneen kertaa minulta tarkistettiin summa ja mittari. Ja että ysivitostako? Juu, sitä.

Muuta tilanteessa ei voinut tehdä, joten läksimme ajelemaan kohti Tamperetta. Tuota pikaa puhelimeni soi ja Nesteeltä soitti naisihminen, joka kertoi selvittävänsä asiaa klo 23.00 asti ja sen jälkeen juttu siirtyy aamuvuoron haltuun. Aamuvuoro soittaa minulle sitten. Totesin painokkaasti tarvitsevani kuitin tankkauksesta seuraavana päivänä ja tähän vastattiin, että no eiköhän se nyt järjesty. Vielä tarkistettiin, että olihan summa tämä ja mittari tämä ja tankkaus tapahtui siis itäpuolella Linnatuulen asemaa? Ja ysivitosta? Juu, sitä.

Tänään 28.6.2012 noin klo 08.00 Neste soitti, tämä mainittu aamuvuoro. Nuori herra kysyy, että olitteko siis nimenomaan Linnatuulen asemalla? Voi hyvänen aika, huudahdin, minä ja pari muuta kyydissä ollutta henkilöä kyllä tiesimme, missä olimme. No kun tapahtumaa ei näy koneella! Kumpaako sinä uskot, sitä konetta vai minua, kysyin ja sain vastauksen, josta ymmärsin pojan uskovan sitä konetta. Kuittia ei voi kirjoittaa, kun tapahtumaa ei näy koneella. Me näymme varmasti valvontakamerassa, siitä voi tarkistaa tankkauksen tapahtuneen. No ei meillä ole niitä kuvia täällä, vastaa poika.

Poika sanoi tilaavansa huollon kyseiselle automaattipumpulle ja asiaan palataan vielä tänään. Jälleen totean painokkaasti, että tarvitsen kuitin tänään. Poika ei voi sitä luvata ja kysyn, eikö voi käsin kirjoittaa ihan perinteistä paragonia. No sitä pojan pitää kysyä jostain ja epäili, että ei se kyllä varmaan käy sellainen.

Voi hyvänen aika.

Nyt on kello 9.20, minulla on flunssa ja yöllä on satanut vettä. Mikä onkaan seuraava aste, ryhtyykö Neste epäilemään minua henkilönä, olenko varmasti minä? Olinko eilen Linnatuulessa tankkaamassa? Tankkasinko ykkösmittarilta 95E:tä summalla 59,64 noin klo 18.50? Syötinkö automaattiin 60 euroa? Tarkistinko öljyt? Olimmeko Helsingissä? Ketkä "me"? Mikä "Helsinki"?




ps Klo 14.49 soitti nuoriherra Nesteeltä ja totesi, että sähkökatkoksen vuoksi oli tapahtuma jäänyt kirjautumatta. Kuitti oli sähköpostissani klo 14.44. ja minulle on tulossa pahoittelun osoituksena kympin lahjakortti Nesteen asemalle. Saakohan sillä bensaa?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti