tiistai 5. lokakuuta 2010

Virkailija ihmisten keskellä

Olin perin varautunut. Olin haalinut kokoon kaiken kärsivällisyyteni ja muut jumalalliset ominaisuuteni, kävelin rauhallisesti, koetin olla hikoilematta. Astelin toiseen kerrokseen, otin jonotusnumeron - se oli 179. Jono kulki numeron 175 kohdalla ja jo 25 minuutin kuluttua pääsin Virkalijan komeroon. Olin edelleen varautunut.

Sitten tapahtui jotain. En tiedä enkä ymmärrä vielä mitä, ehkä saan sen tietooni joskus.Virkailija tiesi asiani. Hän kyseli ensin normaalit yhteystiedot, päivitimme puhelinnumeroni ja sitten hän sanoi, että palkkatuesta oli siis kysymys? Olin eilen soittanut Työvoimaan ja kysynyt, että hoituuko tämä kysymys puhelimessa vai pitääkö tulla käymään. Ehkä puhelimessa ollut Virkailija oli laittanut tietoihini merkinnän, että olen tulossa kysymään Tietoa. 

Niin, että olenko oikeutettu saamaan palkkatukea? Virkailija sanoi, että no minä näytän sinulle, katso! Katsoin näyttöruutua, enkä oikeastaan ymmärtänyt siitä paljoakaan, mutta lopputulema oli se, että olen oikeutettu saaman korkeinta palkkatukea täysimääräisesti vuoden verran. Virkailija jatkoi, että nythän on myös sellainen onnellinen tilanne, että Työ- ja Elinkeinokeskuksella on rahaakin runsaasti, tämähän johtuu vain vaalien läheisyydestä. Yleensä tähän aikaan vuodesta rahat ovat loppu.

Tästä äimistyneenä kävelin Ostoskeskukseen pullakahville. Nyt aion hakea työttömien Pyöräpajasta sinne eilen viemäni kolmipyöräisen polkupyörän vanteen. Se suoristettiin siellä ja se maksaa viisi euroa. Se on halpaa.

Täältä tähän, kuten täällä tavataan sanoa.

2 kommenttia:

  1. Kaverini,tamperelainen elämäntapaintiaani-sanan hyvässä mielessä- on huomannut sellatteen homman,että kun hän kaivaa Kelan,Sossun,Työkkärin tai ihan minkä vaan konttorin luukulle päästyään kauniista,jonotuksen muodostamasta lineaarisesta muodostelmasta,videokameran,kameran jossa mahku tallentaa videoklippejä,tai ihan vaan sanelukoneen esiin,ja sanoo että kaikki mitä arvon virkailija sanoo,tallennetaa,niin saa parempaa palvelua,useimmiten virkailijakin vaihtuu sen siliän tien hänen palvelualttiimpaan,hymyilevään ja kovin ymmärtäväiseen ja auttavaiseen esimieheen.Tällä tavoin on asiat joiden takia ennen piti odottaa kaksi viikkoa (useimmiten asiakkaan kannalta kielteistä,tiätty),hoitunut usein ihan siinä luukulla,tai tunnin odotuksella asiakkaan etujen mukaiseksi. Eikä asiaa ole ainakaan hidastanut kun hän on maininnut opiskelevansa siinä samalla dokumenttiohjaajaksi :).

    VastaaPoista
  2. Jesh, toihan on hyvä systeemi! Seuraavalla kerralla, kun tiedän olevan hankalan tilanteen tulossa virastossa, otan kameran mukaan!

    VastaaPoista